ייעוץ לשוני לזמרים

שירות יסודי ומהיר לפני ואחרי הקלטה

את עומדת להיכנס לאולפן הקלטות בפעם הראשונה או בפעם החמישית, החלום שלך הוא לשיר על בימה מול קהל גדול או להקליט אלבום שלם, שאת כתבת.
אתה מתרגש לקראת הקלטה של השיר שכתבת. אולי זו התחלה של קריירה, אתה מקווה שישמיעו את השיר שלך ברדיו.

הלחן מתאים בדיוק, יש לך כימיה עם המפיק המוזיקלי וביטחון בקול שלך, בהגשה, כל מי ששמע את השיר אהב אותו, אבל האם הקפדת על הדקדוק בשיר? האם ידועה לך ההגייה הנכונה של כל המילים?

שלום, שמי דרור יוסף, אני עורך לשון ומנקד ובעשר השנים האחרונות ליוויתי זמרים־יוצרים ויעצתי לכותבים רבים בשלבים שקדמו להקלטת שיריהם, וגם אחריה.
אני קורא בעיון כל שיר שנשלח אליי, בוחן את תקינות הלשון ומתקן את הכתיב, לפי הצורך. כדי שלא תיפול טעות בקריאת השיר ובמיוחד בעת ההקלטה, אני מנקד את כל המילים ואם נדרש, אני כותב באותיות אנגליות את המילים שעלולות להכשיל אותך בקריאה.
בעבודה עם כותבים וזמרים של שירי ילדים, ולא רק איתם, אני בוחן גם את המצלול והחריזה ומציע חלופות מתאימות.
בשירות ההגהה ועריכת השירים שלי נעזרים זמרים שמקליטים שיר אחד או שניים או יוצרים אלבום שלם.
אם כתבת שירים, וכבר הגיע הזמן להוציא אותם מהמגרה או להעביר אותם מהדף לאולפן ואל האוזן והלב של הקהל שלך – אני כאן לעזור, במרחק לחיצת כפתור.

השיר שלך, כפי שצריך

לחסוך זמן

עריכת לשון של השיר וניקוד שלו יחסכו זמן בחזרות ובהקלטות. כידוע, כל דקה עולה כסף.

לחסוך כסף

בדיקה וניקוד שיר על ידי עורך לשון תחסוך בשעות עריכה ותיקון באולפן ההקלטות.

בשביל המקצועיות

אדריך אותך בסבלנות לפני הקלטת השיר, ואבדוק בקפדנות גם את התוצאה.

מקום לשאלה

נתקלת במילה שנדמה לך שקוראים אותה כך, אולי כך? אני עומד לרשותך, היועץ שלך.

לישון בשקט

השיר שלך לא יועתק ולא יימסר לאחר וכספך לא יתבזבז בהקלטות חוזרות מיותרות.

להסיר מכשולים

ודאי מוכרים לך מקרים שבהם סירבו להשמיע שירים ברדיו בגין טעויות לשוניות.

יש לך שאלה? רוצה לשלוח שיר לבדיקה? רק כמה פרטים והשיר שלך יגיע אליי

מדוע חשוב לבדוק הקלטה לפני פרסום השיר

דוגמאות משני שירים ידועים מוכיחות את הצורך בייעוץ לשוני, לפני הקלטה וגם אחריה

אין צורך להסביר מדוע כדאי לקבל עצה מקצועית לפני הקלטה – אף זמר או זמרת לא רוצה לשיר שיר שלא נבדק כראוי – אך האם כולם יודעים מדוע נחוצה בדיקה לאחר ההקלטה? בדוגמאות הבאות אראה שהאזנה להקלטה של זמר או זמרת, ויהיו המקצועיים והמוערכים ביותר, לפני פרסום השיר, עשויה למנוע טעויות שיישמרו לעד.

חשוב להבהיר: אין כאן כוונה לפגוע ביוצרים, השירים שאזכיר הוכנו במקצועיות ומילותיהם נכתבו בתשומת לב, ואפשר להבחין בזה בקלות.

אנחנו נוטים לזכור שירים אהובים בדיוק כפי ששרו אותם הזמר או הזמרת, וגם אם נפלו בהם טעויות נחזור על מילותיהם בדיוק כפי ששמענו. בואו ננסה להשתמש בזיכרון הזה ונשיר יחד את השיר המוכר והאהוב "נאחז באוויר" (מילים: חנה גולדברג, לחן: עובד אפרת, עיבוד: אלון אולארצ'יק):

במקום בו עמדת / נשאר רק אוויר / בלי חמצן / ואני עומד נאחז באוויר / נאחז באוויר / ואת אינך.

גולדברג, היוצרת המוכשרת (ספרי ילדים, רומנים וכמובן שירים), זוכה בפרס אקו"ם על מפעל חיים, כתבה:

בַּמָּקוֹם בּוֹ עָמַדְתְּ / נִשְׁאָר רַק אֲוִיר / בְּלִי חַמְצָן / וַאֲנִי עוֹמֵד, נֶאֱחָז בָּאֲוִיר / נֶאֱחָז בַּאֲוִיר / וְאַתְּ אֵינֵךְ.

אחת משתי המילים המסומנות (ולא, אין שום טעות בניקוד) נהגית אחרת בביצוע האהוב־מאוד של גוב, אפילו שהניקוד מחייב שהאות ב תישמע בצליל אָה בשתיהן. גוב שר בְּאֲוִיר (BE AVIR) במקום בַּ|אֲוִיר (BA AVIR), אסביר מיד מדוע יש לנקד את הב בפתח.

טעות דומה נפלה בהקלטה של שיר אחר, עכשווי יותר ומצליח גם הוא – "נחכה לך" שנתן גושן כתב והלחין (הפקה: גלעד שמואלי), בשירה הצטרף אליו ישי ריבו.

בשני השירים מופיעה המילה "באוויר" אולם זה אינו העניין המשותף להם. בפזמון גושן שר

בלב שבור לְ|חֲתיכוֹת

שמת לב לניקוד של ח? זהו חטף־פתח (נשמע אָה), וכך מנוקדת גם א במילה "אוויר" אצל גידי גוב. במקרים כמו שני אלה, יש לומר "לַחתיכות" ו"בַּאויר", לפי הכלל: כשנוספות אותיות השימוש ב, ו, כ, ל (וכל"ב) לתחילת מילה שמנוקדת בחטף הן מקבלות את סימן החטף.

ובכן, בדקנו שני שירים, ובשניהם מצאנו טעויות דומות, יש מי שיאמרו קטנות. אני משער שרבים זוכרים מקרה מפורסם מאוד ("לא מַ|כִּירִים אותך"

שבו הראל מויאל התבקש לתקן הקלטה של שיר במטרה להשמיעו ברדיו, ובאופן דומה, גם מוקי נאלץ להקליט מחדש את שירו בגין טעות במילה אחת ("באמת וּ|מִקָּרוֹב").

אין לי ספק בעניין, יוצרים רוצים להפיק ממילים, מנגינה ועיבוד את השיר המוצלח ביותר שהם יכולים ליצור. אולם אם לא יקפידו בהכנתו, והשיר יצליח ויישאר זמן רב ברשימות ההשמעה ובזיכרון המאזינים, יישארו אתו הטעויות. האם לא כדאי לבדוק שוב אם המילים תקינות, אם הן נהגות בהקלטה בבירור וכפי שיש להגות אותן?

אם כן, כדאי לך למסור את השיר שלך לאיש מקצוע אשר
⇐ יבדוק את הכתיב של כל מילות השיר
⇐ ינחה אותך בהגייה לפני הקלטה
⇐ יוודא שהביצוע נעשה לפי ההנחיות

מה אומרים עליי

דרור ערך וניקד עשרות שירים מקוריים אשר נכתבו ע"י יוצרים שונים שעבדתי איתם במהלך השנים. העבודה מול דרור תמיד סופר מקצועית ונעימה. כיום, כל שיר שאני מפיק עובר אוטומטית לידיים של דרור על מנת לבדוק את הטקסט בצורה היסודית והיצירתית ביותר! דרור מקצוען, אבל יותר מהכל - בן אדם! אני ממליץ בחום על שירותיו.
דרור, אני רוצה להודות לך על עריכת השיר שעשית עבורי, על המקצועיות, על הידע הענק שלך ועל כך שהרגשתי הכי בנוח להתייעץ איתך בכל רגע נתון שבו הייתה לי שאלה. מעבר למקצועיות שלך, השירות שאתה נותן לא מובן מאליו בכלל. תודה רבה על עריכת השיר, שיצא מהמם. מאמינה שנעבוד יחד עוד בהמשך.
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן